Saturday, February 20, 2010

LoVe (^^,)

31 May 2008;


Love, love , love
… I’ve been surrounded by love
… for every breath that i take, and for every step that i made
… love makes me sick, love makes me happy
… love , makes me sad and love makes me crazy…

Love, love , love
… the harder i try to stay away from love,
… the closer it comes toward me,

Cinta, cinta , cinta ??? Cinta tu ape? bagi aku cinta tu universal, cinta pada Tuhan, cinta pada parent, cinta pada family, cinta pada kawan baik, cinta pada kekasih…dan banyak lagi..tapi kat sini kite nak fokus on cinta pada kekasih (of coz la babeh…huhuhu)..Manusia tak boleh lari daripada cinta. Cinta tuh sesuatu yang wujud dan hakikat, anugerah Tuhan yang tak ternilai harganya. Cinta tuh suci pada asalnya, tapi kite manusia nih yang mencemarkannya.

CINTA, KASIH dan SAYANG tuh menda yang sama kan? kenapa bahasa melayu/malaysia perlu ada sampai tiga perkataan untuk refer pada menda yang sama? bahasa english cuma ada satu perkataan untuk semua jenis cinta. kita boleh cakap "i love u" pada bf/gf, pada mak, pada kawan or pada sesiapa je. Tapi, kalau kita cakap "saya cintakan mak", sounds weird kan? huhu.kadang-kadang terlalu banyak perkataan, boleh menyempitkan minda kite huh? ..apala, nak guna bahasa malaysia atau bahasa melayu lagi pon kita tak dpt decide.


Apa itu cinta?

Ada orang yang mengganggap cinta tuh hanyalah sebahagian daripada tindakbalas kimia dalam tubuh, tapi untuk aku? Well, aku pon tak tahula..hahaha (aku nih cakap je pandai…huhu..). Honestly, aku sendiri pon sebenarnya tak pasti cinta tuh ape. Cuma, aku tahu cinta tuh boleh menimbulkan konflik dalam diri manusia. Boleh buat manusia jadi bodoh, lurus, bacul , jahat.


Apa tanda2 kita dah jatuh cinta?

Tak tahu juga. Korang pikir la sendiri. MAYBE — bila kita jatuh cinta, tanpa kita sedar kita akan mengubah rutin hidup kita. bila kite jatuh cinta, kita akan teringat orang tuh 24 jam sehari, 1440 minit , n 86400 saat, juga tanpa kit sedar. dan bila kita sedar, kite mengutuk diri sendiri tentang betapa bodohnya kita buat mcm tuh. cuma yang peliknya, lepas tuh kita akan terus buat macam tuh lagi. bila kite jatuh cinta, cukup dengan memandang wajahnya, itu pun dah boleh buat kite senyum seorang diri.huhu


Seikhlas/sedalam mana kite mencintai seseorang itu?

tak tahu lagi.. kite cuma tahu, bile kita mencintai seseorang itu, bermakna kite menerima segala keburukan dan kebaikkan yang ada dalam diri dia. bila kite mencintai seseorang itu, tak kire betapa jahat pon dia jadi,kite akan tetap mencintai dia… (adoi,penatnya menaip!!!).Pernah dengar tentang PUL?? Purely Unconditional Love (Cinta tanpa syarat ).. Apa tuh? Apa syarat tuh? kita tak mencintai dia kerana dia cantik/hensem. kite tak mencintai dia kerana duit dia. kite tak mencintai dia sebab dia tuh ‘budak baik’. kite tak mencintai dia sebab dia tuh sweet.. habis tuh kenapa kita mencintai dia? TAK ADA SEBAB. kite cuma mencintai dia hanya kerana dia itu dia ("thank u for 4 being you, otherwise i will not falling in love with u").. bunyinya macam tak logik kan? mana ada orang jatuh cinta tanpa sebab? tapi itulah hakikat PUL, satu keadaan yang sukar dicapai, tapi tak mustahil. itulah cinta yang paling ikhlas sekali.


Keadaan cinta?

ada orang yang cuba sedaya upaya melarikan diri dari cinta,tapi cinta tetap mengejar dia :: ada orang yang berusaha mencari cinta, tapi tak berjumpa-jumpa :: ada orang yang menunggu orang yang dicintainya selama bertahun-tahun,tapi akhirnya kecewa :: ada juga orang yang putus harapan, tapi akhirnya cintanya kembali tanpa disangka:: ada orang yang kecewa dengan cinta, dan akhirnya cuba melepaskan kekecewaannya tu dgn menerima insan lain:: Cinta bukanlah tentang sebelah pihak saja, tapi tentang kedua-dua belah pihak. My fren once said, kite tak boleh halang orang jauh cinta pada kite, tapi kite juga ada hak untuk tidak menerima cinta orang tuh.

dalam cinta, ada tak orang yang bersalah? - konflik cinta..hurm..erk…samb laen kali la kalo rajin..hoho…



nota kaki itik :

1. actually, selalu tertanya2 tentang sesuatu. Soalan yang bersifat general dan tidak ada kena mengena dgn mana-mana insan :p jika kita diam2 mencintai seseorang tuh,sangat mencintai dia. patut ke kite bagitau orang tuh? kenapa? apa kite dapat kalo bagitau? biasanya orang akan cakap "aku tak letak harapan, aku cuma bagitau dia sebab aku tak nak simpan perasaan nih sorang2, bagitau dia, barula aku rasa lega sikit, lepas beban aku.." tapi, bukankah tujuan kite confess tuh sebnrnya lebih kepada macam nak test "adakah dia akan terima aku?" .. ok, ape yang kite tulis dlm perenggan nih mmg agak confusing sikit, tapi main point dia - patut ke tak confess tuh?

No comments:

Post a Comment